Advies en thuisoefeningen bij oedeem

Adviezen

Voorkom beschadigingen van de huid

Via wondjes kunnen bacteriën het lichaam binnen dringen. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan waardoor de lymfe aanmaak toe zal nemen.

* Vermijd bloedprikken of injecties aan de aangedane zijde.

* Draag handschoenen bij activiteiten waarbij de huid beschadigd kan worden.

* Gebruik bij het ontharen liever geen scheermesjes en wees alert op irritaties  van de huid door ontharing crèmes

* Voorkom insectenbeten en krab insectenbeten niet open.

* Vermijd zonverbranding.

* Wees voorzichtig met huisdieren in verband met krabben en beten.

 

Voorkom overmatige inspanning/ overbelasting

Door teveel of te lang bewegen en te zwaar of te lang te tillen, ontstaan in de spieren veel afvalstoffen. Om deze afvalstoffen weer te kunnen afvoeren, wordt extra lymfe vocht aangemaakt.

* Vermijd het tillen van zware voorwerpen en het dragen van zware tassen.

* Laat uw arm niet de hele tijd hangen tijdens bijv. wandelingen.

* Lichte inspanning waarbij u lang in een zelfde lichaamshouding zit kunt u het beste onderbreken met pauzes.

* Zoek balans tussen inspanning en rust, neem regelmatig pauzes en verdeel lichamelijke inspanning over de dag.

* Vermijd sporten waarbij u onbeheerste of abrupte bewegingen maakt, zoals volleybal. Wanneer u tennist of golf speelt, doet u dit dan rustig en beheerst.

Blijf in beweging

Door pijn of angst om te bewegen is het mogelijk dat u te weinig beweegt en zelfs ontziet. Als u de spieren te weinig aanspant, vermindert het spierpomp mechanisme en wordt de afvoer van het lymfevocht beperkt. Blijf zoveel mogelijk normaal bewegen en licht sporten om onderbelasting te voorkomen.

Let op temperatuur

Langdurig verblijf in extreme koude of warme ruimten en/of het ondergaan van grote temperatuurverschillen veroorzaken een toename van lymfevocht.

* Wees voorzichtig met heet baden, douchen en saunabezoek.

* Nooit met het aangedane lidmaat in de zon gaan liggen.

* Afwassen kan al een grote warmteprikkel zijn.

* Draag bij koud weer handschoenen.

 

Voorkom afknelling

Afknellende voorwerpen belemmeren de afvoer van het lymfe.

* Vermijd bloeddruk meten aan de aangedane lidmaat.

* Vermijd het dragen van knellende kleding, zoals bh-bandjes, mouwophouders, sokken en strakke schoenen. Indien kleding afknelt, kunt u dit oplossen door bijvoorbeeld een opgevouwen zakdoek of een stukje rubber onder de knellende plek te doen, zodat de druk beter verdeeld wordt.

* Draag geen zware rugzak.

* Niet te lang zitten met de knieën boven de enkels of met de voeten onder de stoel. Hierdoor wordt de lymfafvoer in de knieholte afgekneld.

 

Overige    

* Bevorder de afvoer van lymfvocht

* Merkt u dat de arm, schouder of been na bepaalde activiteiten iets dikker wordt, stijver aanvoelt, pijnlijk, warmer of rood is dan kunt u het volgende doen;

– bij zwelling; uw arm of been ontspannen hoog leggen en als u gaat slapen uw arm of been op een kussen leggen.

– bij pijn en stijfheid; de arm of het been regelmatig licht bewegen binnen uw mogelijkheden.

– bij warmte; de locatie rustig terug koelen met koelkast koude pakking ongeveer  5 tot 10 minuten.

– bij koude; de locatie verwarmen door handwarmte of dikkere bekleding.

– Zelfmassage en Ademhalingsoefeningen kunt u altijd toepassen om de afvoer van het lymfevocht te bevorderen. Dit kunt u leren van uw oedeemtherapeut.

Natuurlijk kunt u verschillende activiteiten combineren om uw situatie zo goed mogelijk weer in balans te krijgen.

 

Oefeningen Arm

Elke oefening rustig/langzaam uitvoeren en 10 x herhalen! Doe deze oefeningen meerdere keren op een dag en maak een keuze uit enkele oefeningen!

– Draai grote cirkels met gestrekte armen vanuit de schouders,  voorwaarts, achterwaarts, voorlangs omhoog, zijwaarts omlaag en andersom.

– Buig en strek de elleboog.

– Draai de onderarm met handpalm naar beneden en naar boven. (alsof men een lamp in draait).

– Draai rondjes met de polsen links- en rechtsom.

– Maak een vuist en spreidt vervolgens de vingers.

 

Oefening Been

Elke oefening rustig/langzaam uitvoeren en 10 x herhalen! Doe deze oefeningen meerdere keren op een dag en maak een keuze uit enkele oefeningen!

– Zwaai het been naar voor en naar achter.

– Buig en strek het been.

– Draai rondjes met de enkels links- en rechtsom.

– Buig en spreidt de tenen.